”Noem mij geen nieuwsfotograaf”, zegt Gerard Wessel “want eigenlijk ben ik een traditionele straatfotograaf. Zwervend door de stad met een kleinbeeldcamera en zonder afspraken, voel ik mij het gelukkigst”. Het is de bekentenis van iemand die grote bewondering heeft voor de New Yorkse nieuwtjesjager Weegee, de Amerikaanse fotografe Diane Arbus. maar ook de poëtische benadering van modefotograaf Paolo Roversi. Meteen na zijn studie aan de Haagse School voor Fotografie en Fotonica, werd Wessel in 1985 staffotograaf van Nieuwe Revu en is hij mede door dit weekblad bekend geworden als chroniqueur van de Nederlandse jeugdcultuur en als ‘hoffotograaf’ van popster Herman Brood. Van het uitgaansleven in Nederland heeft hij inmiddels een aanzienlijk fotoarchief, dat – zeker op termijn – van onschatbare waarde is voor de geschiedschrijving van de jongerenvrijetijdsbesteding vanaf het midden van de jaren 80. Net als de eveneens door hem bewonderde fotograaf Cas Oorthuys, steekt Wessel evenveel tijd in het archiveren en categoriseren van zijn fotografische productie als in het fotograferen zelf. Hij is zich ervan bewust dat hij doorlopend wisselende tijdsbeelden belicht, waarin aspecten van politiek, muziek, mode en beeldende kunst samenkomen, en dat deze niet alleen voor het moment nieuwswaardig zijn maar ook een belang voor de toekomst hebben. Hoewel Wessel zichzelf het liefst als straatfotograaf ziet, getuig zijn werk – veel meer dan dat van zijn illustere voorgangers – van een ‘cleane’ esthetiek, die een hang naar afstand en systematiek verraad. Hij maakt van zijn onderwerpen geen tientallen snapshots, maar weloverwogen composities met een 6 x 6 Rolleiflex-camera. Hierdoor krijgen zijn foto’s een serene, uitgebalanceerde studiokwaliteit, terwijl ze toch dikwijls onder de moeilijkste omstandigheden en op de meest lastige locaties tot stand zijn gekomen, zoals in clubs, op straat en tijdens popfestivals. De laatste jaren richt Wessel zich meer op de portretfotografie en werkt hij samen met historicus Bram de Graaf regelmatig voor Volkskrant Magazine. In 2015 is een collectie foto’s van Gerard Wessel aangekocht door het Rijksmuseum.